zondag, februari 17, 2008

TATA CARA DZIKIR MENURUT NABI

AHLAN WA SAHLAN
MARI BERZIKIR & BERDOA DENGAN PETUNJUK RASULULLAH
saudaraku pembaca yang budiman,berdzikir kepada allah adalah suatu kewajiban dan kebutuhan kita ,saya katakan wajib sebab termuat dalam beberapa ayat ayat alquran dan juga hadith nabi s.a.w dan kebutuhan sebab dengan berdzikir kepada ilahi robbi ini kita bisa timbul motivasi dan semangat serta bebas dari stress.Yang menurut beberapa penelitian tingkat stress di dunia ini cukup meningkat drastis,sebagimana di A.S yang katanya negara adikuasa tetapi banyak warganya stress ,karena tak ada materi? bukan juga tetapi karena kekosongan jiwa.sehingga tak a terdapat kebahagiaan dan lain sebagainya.

فَلا تَدْعُ مَعَ اللَّهِ إِلَهًا آخَرَ فَتَكُونَ مِنَ الْمُعَذَّبِينَ
“...janganlah engkau menyeru Tuhan (sembahan) yang lain bersama-sama Allah, akibatnya engkau akan menjadi dari golongan yang dikenakan azab seksa. (as-Syu’ara 26: 213)Berzikir & Berdoa Dengan Merendah Diri Serta Dengan Suara Yang Perlahan:
وَاذْكُرْ رَبَّكَ فِي نَفْسِكَ تَضَرُّعًا وَخِيفَةً وَدُونَ الْجَهْرِ مِنَ الْقَوْلِ بِالْغُدُوِّ وَالآصَالِ وَلا تَكُنْ مِنَ الْغَافِلِينَ
(٢٠٥)إِنَّ الَّذِينَ عِنْدَ رَبِّكَ لا يَسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبَادَتِهِ وَيُسَبِّحُونَهُ وَلَهُ يَسْجُدُونَ
Dan berzikirlah kepada Tuhanmu dalam hatimu, dengan merendah diri serta dengan perasaan takut (melanggar perintahNya), dan dengan tidak pula mengeraskan suara, pada waktu pagi dan petang dan janganlah engkau menjadi dari orang-orang yang lalai. Sesungguhnya mereka (malaikat) Yang ada di sisi Tuhanmu tidak bersikap angkuh (ingkar) daripada beribadat kepadaNya, dan mereka pula bertasbih bagiNya, dan kepadaNyalah jua mereka sujud. (al-A’raaf 7: 205-206)

ادْعُوا رَبَّكُمْ تَضَرُّعًا وَخُفْيَةً إِنَّهُ لا يُحِبُّ الْمُعْتَدِينَ
Berdoalah kepada Tuhan kamudengan merendah diri dan dengan suara yang lembut. (al-A’raaf 7: 55)
Al-Imam an-Nawawi berkata dalam hal ini: “Tidaklah ada khilaf (perselisihan pendapat) tentang kesunnatan adanya zikir sesudah solat, bagi imam, bagi makmum, dan bagi yang bersolat bersendirian. Masing-masing berzikir sendiri-sendiri. Adat yang diadakan manusia, iaitu imam menentukan doa buat solat subuh dan asar, tiada berasal sama sekali. Berjabat tangan sesudah solat subuh dan asar adalah suatu bid’ah” (al-Majmu’ 3: 484, 492)
al-Imam Ibnul Qayyim pula berkata: “Imam berdoa sesudah salam daripada solat sambil menghadap qiblat, atau menghadap makmum tidak pernah dikerjakan Nabi, yang senantiasa bertindak sebagai imam, dan tidak ada pula riwayat yang menyuruh kita mengerjakan yang sedemikian itu.” (Zadul Ma’ad 1: 93)
Zikir Selepas Solat FardhuMenurut al-Imam as-Syafi’e: "Saya memandang baik bagi imam dan ma’mum terhadap berzikir kepada Allah sesudah selesai dari solat. Keduanya (imam dan ma’mum) itu menyembunyikan (memperlahankan/israr) zikir kecuali bahawa dia itu imam yang harus orang belajar daripadanya. Maka ia mengeraskan (memperdengarkan) suaranya, sehingga mana ia melihat bahawa orang telah mempelajari daripadanya. Kemudian hendaklah ia mengecilkan (memperlahankan/sirr) suaranya.” (Rujuk: al-Umm, Oleh al-Imam asy-Syafie r.h., Terjemahan Oleh Prof. TK. H. Ismail Yakub, Terbitan Victory Agencie, jilid 1, ms. 296)Untuk lebih lanjut, anda boleh dapatkan info yang seterusnya di dalam risalah doa yang saya maksudkan dengan memindah-turun risalah doa tersebut di beberapa link (pautan) yang disediakan di bawah:
1 - DOWNLOAD - Hisnul Muslim, Doa-doa daripada Hadis
2 - DOWNLOAD - Doa-Doa daripada al-Qur’an
3 - DOWNLOAD - Doa Dan Zikir Nabawi
4 - DOWNLOAD - Zikir-zikir selepas solat fardhu
5 - DOWNLOAD - Acrobat reader (files reader)
semoga bermanfa'at buat ana dan atum sekalian
jazakumullah

5 opmerkingen:

faisol zei

terima kasih sharing info/ilmunya...
saya membuat tulisan tentang "Berdzikir Membuat Hati Tetram, Benarkah?"
silakan berkunjung ke:

http://achmadfaisol.blogspot.com/2008/08/berdzikir-membuat-hati-tentram-benarkah.html

(link di atas adalah tulisan ke-1 dr 5 buah link berdzikir membuat hati tentram)

salam,
achmad faisol
http://achmadfaisol.blogspot.com/

Unknown zei

Terima kasih, sy mhn izin download

Anoniem zei

This is a great tip especially to those fresh to the blogosphere.
Short but very accurate info… Appreciate your sharing
this one. A must read post!

Look at my blog: asian restaurant

Anoniem zei

wonderful submit, very informative. I wonder why the other experts of this sector
do not notice this. You must proceed your writing. I'm confident, you've a great
readers' base already!

Feel free to surf to my blog: Vehicle Branding Gauteng

Anoniem zei

Definitely believe that which you stated. Your favorite justification appeared
to be on the internet the simplest thing to be aware of. I say to you,
I definitely get annoyed while people think about
worries that they just don't know about. You managed to hit the nail upon the top and defined out the whole thing without having side effect , people could take a signal. Will probably be back to get more. Thanks

my web blog: thermal inspections